YouTube live, tredjepartsinnehåll och reklam

YouTube erbjuder gratis livestreaming, vilket i och för sig är trevligt. Dock innebär “gratis” ett par saker man bör tänka extra på. Dels vissa begränsningar vad gäller inbäddning och att det kan förekomma reklam från olika annonsörer. Dels, och kanske allvarligare, kan sändningen brytas om YouTube identiferar innehåll från tredje part.

Sensommaren 2016 verkar YouTube ha infört nyheten att nya kanaler måste aktiveras för betalinnehåll innan man kan bädda in sändningar på andra platser. Dvs bland annat kopplas till ett AdSense-konto och ha minst 1 000 prenumeranter. Etablerade kanaler som tidigare haft livesänding aktiverat verkar fortfarande tillåta inbäddning.

Eventuell förekomst av reklam gäller i princip för alla filmer som publicerats på YouTube. Fast filmer med tredjepartsinnehåll som laddas upp i efterhand bryts inte (det är ju inte frågan om live), utan spärras eller förses med reklam.

YouTubes huvudsakliga affärsmodell är att sälja annonsutrymme i olika format. Till att börja med så kallade “visningsannonser” på YouTubes webbplats bredvid videospelaren. Sen har vi “överlagringsannonser” i nedre delen av videobilden. Utöver det finns “videoannonser”, som tittaren ibland kan välja bort efter 5 sekunder. Den som sänder har i princip ingen kontroll över vilka, var och när annonserna kan dyka upp. (Ett form av undantag är om den som sänder väljer att använda intäktsgenerering på liveströmningen).

När det gäller tredjepartsinnehåll skriver YouTube bland annat så här i sin guide för liveströmning:

“Om innehåll från tredje part identifieras i Content ID-sökningen kan din direktsändning bli avstängd. Direktsändningar och Hangouts on Air kan också stängas av om de får en upphovsrättsvarning eller en varning angående mötesplatsens riktlinjer”.

“Om tre av dina direktsändningar stängs av inom ett halvår på grund av Content ID förlorar du åtkomsten till direktsändning och Hangouts on Air i ett halvår”.

Det handlar alltså om att om YouTubes system automatiskt och i realtid identifierar till exempel musik eller videoklipp som dess upphovsrättsinnehavare inte vill skall sändas. Teoretiskt får den som sänder en eller flera varningar i “kontrollpanelen” innan sändningen bryts. Vi på WestreamU vågar dock inte ansvara för att bevaka och hantera detta. Till exempel innebär varningen att man omedebart måste sluta sända det felaktiga innehållet, vilket förmodligen inte är en vettigt lösning.

Om man av något skäl inte kan acceptera reklaminslag så är alltså YouTube inte ett alternativ. Samma sak gäller om man inte vill riskera att sändningen bryts på grund av att någon råkar spela musik eller videoinslag som YouTube reagerar på. Det senare är i praktiken svårt/omöjligt att testa i förhand. Vi rekommenderar då att man i stället väljer någon annan leverantör av streamingtjänst.

Uppdaterad 2015-09-15