YouTube live, tredjepartsinnehåll och reklam

YouTube erbjuder gratis livestreaming, vilket i och för sig är trevligt. Dock innebär “gratis” ett par saker man bör tänka extra på. Dels vissa begränsningar vad gäller inbäddning och att det kan förekomma reklam från olika annonsörer. Dels, och kanske allvarligare, kan sändningen brytas om YouTube identiferar innehåll från tredje part.

Vi kan naturligtvis hjälpa till med alla steg som beskrivs i YouTubes introduktion till livestreaming. Sen är det upp till uppdragsgivarna vad dom vill göra själva, respektive lägger på oss. Här sammanfattar vi dom centrala delarna och beskriver hur man löser några av dom viktigaste frågorna.

Innehåll

Basfakta

YouTube erbjuder två olika sätt att livestreama “anpassat”. Man kan då välja mellan “Streama nu” eller “Evenemang”. Det senare är ett schemalagt event. I båda fallen behöver man göra en del inställningar på YouTube-kanalen, som till exempel bithastigheten 1 500-4 000 kbit/s (720p). Vi  måste också ha en del information till vår omkodare (eng. encoder), dvs Namn på strömmen samt webbadresserna till den primära servern och i förekommande fall även till reservservern.

En ovanlig, men värdefull, möjlighet som YouTube erbjuder är “multipla kameror”. Det vill säga, vi som producent kan sända upp till fyra stycken olika videoströmmar från samma event. En variant är att vi helt enkelt sänder olika kameror i respektive ström  Eller så ökar vi tillgängligheten genom att en ström är originalsändningen, en annan är med livetextning, en tredje med teckenspråk och den fjärde med syntolkning. Sen är det upp till tittaren att under gång välja vilken ström dom vill se.

Access till YouTube-kanalen

Naturligtvis kan uppdragsgivaren själv göra alla inställningar i YouTube och förse oss med den information vi behöver. Eller så får vi access till kanalen och fixar det som behövs. Att vi har access innebär dessutom att vi snabbt själva kan vidtaga åtgärder om något går fel under sändningen (tex ett internetavbrott som gör att man snabbt måste lägga upp ett nytt evenemang).

Om en kanal är länkad till ett varumärkeskonto kan flera personer hantera kanalen från sina Google-konton. Det innebär att uppdragsgivaren lägger till oss som ansvarig för den aktuella kanalen. Se vidare Ändra kanalens ägare och ansvariga. Kontakta vår producent för att få reda på vårt Google-konto som i så fall skall göras ansvarig.

En del kunder har valt att i stället ge oss inloggningsuppgifter till YouTube-kontot. Om det är aktuellt vill vi av säkerhetsskäl få lösenordet skickat till vår producent per SMS och användarnamnet per e-post. Om möjligt är det naturligtvis bra om lösenordet byts ut efter sändningen.

Visa på egen webbsida

En livesändning på YouTube får alltid en länk till den YouTube-sida där sändningen kan ses. Men ofta vill våra uppdragsgivare visa sändningen på en sida inom sin egna, och/eller partners webbplats/er. Det gör man genom att på den sidan/sidorna publicera en “inbäddningskod” (i-frameformat).

Sensommaren 2016 verkar YouTube ha infört nyheten att nya kanaler måste aktiveras för betalinnehåll innan man kan bädda in sändningar på andra platser. Det vill säga bland annat kopplas till ett AdSense-konto och ha minst 1 000 prenumeranter. Etablerade kanaler som tidigare haft livesänding aktiverat verkar fortfarande tillåta inbäddning.

För att avgöra om en viss YouTube-kanal kan bädda in sändningar gör man så här:

  • Logga in på önskad YouTube-kanal
  • Gå till youtube.com/my_live_events
  • Välj att skapa ett nytt event (behöver inte sparas) så man får fram sidan ”Info och inställningar”
  • Klicka på ”Avancerade inställningar”
  • Kontrollera om det går att tillåta inbäddning som distributionsalternativ (en liten kryssruta)

Chattfunktionen

När livesändningen läggs upp kan administratören välja om chatt skall vara tillåten eller ej. Instruktioner och tips finns på Youtubes hjälpsida. Notera att dom som skall chatta på Youtube måste ha ett googlekonto och vara inloggade (stäm av med er GDPR-policy). Det går att utse en eller flera moderatorer för chatten. Chatten visas på Youtubes livesida, men om du vill bädda in sändningen på en eller flera andra webbsidor måste du lägga till en embedkod för detta. I exemplet nedan visas en mall för chattens embedod. Från embedkoden för videon plockar du ut CUSTOMYOUTUBEURL. Den domän där embedkoderna bäddas in anger du som YOURWEBSITEDOMAIN.COM. Anpassa width och height enligt dina önskemål.

<iframe width=”150px” height=”100px” src=”https://www.youtube.com/live_chat?v=CUSTOMYOUTUBEURL&amp;embed_domain=YOURWEBSITEDOMAIN.COM”></iframe>

Notera att om man vill kunna fortsätta chatta efter det “ordinarie programmet” så måste livesändningen vara igång så länge chatten skall pågå. Man kan då tex visa en stillbild utan ljud, eller ha en “post show” där dom som medverkat informellt agerar. Efter avslutat sändning kan chatten återuppspelas tillsammans med Youtubes videoinspelning. Denna möjlighet är valbar under videoklippets avancerade inställningar.

Reklam

Eventuell förekomst av reklam gäller i princip för alla filmer som publicerats på YouTube. Deras huvudsakliga affärsmodell är att sälja annonsutrymme i olika format. Till att börja med så kallade “visningsannonser” på YouTubes webbplats bredvid videospelaren. Sen har vi “överlagringsannonser” i nedre delen av videobilden. Utöver det finns “videoannonser”, som tittaren ibland kan välja bort efter 5 sekunder. Den som sänder har i princip ingen kontroll över vilka, var och när annonserna kan dyka upp. (Ett form av undantag är om den som sänder väljer att använda intäktsgenerering på liveströmningen).

Det finns också vissa begränsningar i hur man eventuellt kan finansiera en livesändning med sponsring och/eller reklaminslag. För mer information se Betald produktplacering och produktstöd. Det är enligt våra allmänna villkor upp till vår uppdragsgivare att ansvara för att riktlinjerna följs.

Tredjepartsinnehåll

När det gäller tredjepartsinnehåll skriver YouTube bland annat så här i sin guide för liveströmning:

“Om innehåll från tredje part identifieras i Content ID-sökningen kan din direktsändning bli avstängd. Direktsändningar och Hangouts on Air kan också stängas av om de får en upphovsrättsvarning eller en varning angående mötesplatsens riktlinjer”.

“Om tre av dina direktsändningar stängs av inom ett halvår på grund av Content ID förlorar du åtkomsten till direktsändning och Hangouts on Air i ett halvår”.

Det handlar alltså om att om YouTubes system automatiskt och i realtid identifierar till exempel musik eller videoklipp som dess upphovsrättsinnehavare inte vill skall sändas. Teoretiskt får den som sänder en eller flera varningar i “kontrollpanelen” innan sändningen bryts. Vi på WestreamU vill dock inte ansvara för att bevaka och hantera detta. Till exempel innebär varningen att man omedebart måste sluta sända det felaktiga innehållet, vilket förmodligen inte är en vettigt lösning.

I de fall att uppdragsgivaren köpt rättigheterna till musik för filmproduktion, bör den som producerat detta innehåll kontrollera så att musiken verkligen är vitlistad hos YouTube.

Om man av något skäl inte kan acceptera reklaminslag så är alltså YouTube inte ett alternativ. Samma sak gäller om man inte vill riskera att sändningen bryts på grund av att någon råkar spela musik eller videoinslag som YouTube reagerar på. Det senare är i praktiken svårt/omöjligt att testa i förhand. Vi rekommenderar då att man i stället väljer någon annan leverantör av streamingtjänst.

Uppdaterad 2018-06-11