I måndags höll jag en 30 minuters snabbintro i hur man kan filma själv, framförallt med mobilkamera. Uppdragsgivaren var en arbetsgrupp på Vinnova som skall iväg på studieresa och vill dokumentera den med video. Här delar jag med mig av några tips och de filmer jag kastade ihop för att illustrera några av dom viktigaste sakerna man bör tänka på.
I mån av tid skall jag försöka hålla den här sidan hyfsat uppdaterad genom att lägga till fler råd och rensa bort sådant som kanske blivit inaktuellt.
Första tipset för dig som själv skall filma är att utgå ifrån vad du skall fånga och hur resultatet skall användas. Liksom att du själv funderar igenom vad som är viktigt. Här illustrerat med mina noteringar av vad gruppen lyfte fram.
Sök på internet efter fler råd, utrustning, erfarenheter och så vidare. Det finns alltifrån självstudiekurser till entusiaster som glatt delar sina tester och erfarenheter. Ett ställe lämpligt för måndagens gäng är Facebookgruppen Nätverk för videokommunikation i offentlig sektor.
I god tid innan filmtillfället, testa prylarna. Du måste också öva, öva igen och bör låta någon annan bedöma dina första steg.
Här är, i min prioritetsordning, en sammanfattning av det vi gick igenom:
- Ljudet är viktigare än bilden
- Ljuset en härlig utmaning
- Det du filmar är a och o
- Redigera vid behov
Ljudet är viktigast. Tänk dig en intervju där man inte hör vad som sägs. Som vi skall se nedan kan man täcka över en dålig bild med något annat. Men dåligt ljud innebär ofta en värdelös film. En räddning, som du aldrig kan lita på, är att efteråt använda brusredigeringsfilter i ett ljudredigeringsprogram (tex Audacity).
Även om dom senaste mobiltelefonerna har bra interna mikrofoner är det oftast bättre att använda en extern mikrofon. Alltifrån mobilens headsetmikrofon till en professionell mikrofon (mygga eller handhållen).
Notera att Android inte kan spela in video med en bluetoothmikrofon och appen Open Camera är en av dom få som stödjer extern mikrofon. Tänk också på att många konsumentvideokameror saknar ingång för extern mikrofon.
Mikrofoner är i sig en konst och en vetenskap. För mobiltelefoner visade jag en Röde Smartlav+ och tillbehöret SC6. Den senare gör att man kan ha två mikrofoner och får ett hörlursuttag så att man kan lyssna under inspelningen.
Observera att mobiltelefoner använder fyrpoliga sladdar (TRRS) ifall du behöver förlänga. Till råga på allt så använder olika tillverkare TRRS på olika sätt, därav “testa, testa”. Med en adaptersladd som till exempel Röde SC3 kan du göra om TRRS till trepolig TRS för inkoppling i en videokamera.
Det finns också tillbehör för att använda professionella mikrofoner och ljudmixer med XLR-kontakt. IK Multimedia är en av många tillverkare som erbjuder bra produkter, inklusive iKlip A/V (som visas på bilden).
Försök att få så bra ljus som möjligt och förstärk eventuellt med extra lampor. Alla kameror behöver mycket ljus. Alltför svagt ljus kompenserar ofta kameran med ljusförstärkning, vilket resulterar i en sämre bild. Undvik motljus, det vill säga att ljuset bakom objektet är starkare än det du vill filma. En del kameror/appar har inbyggd motljuskompensation som kan hjälpa lite.
Även ljussättningen är alltså en härlig utmaning. Alltifrån att färgtemepraturen på olika ljuskällor (tex solen och stearinljus) skiljer sig åt, till att olika kameror tar in färger på olika sätt (se avsnittet om trekamerafilmning).
Ofta kan man behöva en eller flera lampor för att få mer ljus och ta bort skuggor. Jag visade en Aputure Amaran AL-M9. Men det finns naturligtvis många alternativ, stora som små.
Materialet du filmar är a och o. Särskåda det du ser i kamerans monitor. Kontrollera att det inte är något i bakgrunden som stör och att inga sladdar syns i onödan. Leta efter skönhetsfläckar som utstickande hår, en oknäppt knapp eller en felvikt krage. Kort sagt, eliminera allt som tar uppmärksamheten från det du vill att tittaren skall se.
Välj bra “utsnitt”, dvs kameravinkel och inzoomningsnivå. En tumregel för utsnitt på ansikten är att ett ensamt ansikte placeras lite vid sidan av mitten, gärna så att personen tittar inåt- Ögonen bör vara ungefär en tredjedel nedanför bildens överkant.
Vid en intervju bör den intervjuade titta på intervjuaren, inte på kameran. Ett undantag är om den som intervjuas verkligen skall adressera tittaren, då är det blicken in i kameran som gäller. En flackande blick, speciellt mellan intervjuaren och kameran eller upp i luften ger inget bra intryck. Det tyder snarare på osäkerhet.
Om du efteråt skall redigera filmen, starta alltid varje inspelning innan själva handlingen börjar, och låt den rulla lite efteråt. Det kommer garanterat underlätta klippningen. Men om du inte kan/ska klippa, då skall du naturligtvis start/stoppa direkt före/efter.
Är du ambitiös kan du filma med flera vinklar, kanske till och med genom att använda mer än en kamera. På senare tid har det dykt upp flera olika lösningar för live filmning med flerkameralösningar. Men fortfarande är det vanligaste att man klipper in olika kameravinklar efteråt.
Ta täckbilder för att kunna dölja misstagen. Folk som är medietränade kan utan avbrott göra ett pefekt uttalande. I sådana situationer är det bara att filma och klippa bort slasket (innan/efter). Men vanligare är att intervjupersonen stackar sig, ehummar och tittar i taket. Då behöver man klippa bort det som inte blev bra. Oftast utgår man då ifrån att få med det som sägs (hörs) på ett bra sätt utan avbrott. Som regel innebär det “jump cuts”, det vill säga att bilden hoppar till i klippen eftersom folk rör på sig när dom talar.
Sådana klipp fixar man genom att täcka över med något annat. Det kan vara en miljöbild, någon grafisk illustrtion, eller kanske en inspelning från ett scenframträdande som föregick intervjun.
Du kan naturligtvis använda andras material. Dels kan det handla om filmer, animationer, illustrationer, etc som din organisation tillhandahåller. Dels finns det gott om material att köpa eller använda fritt. Men du måste alltid se till att hålla dig inom upphovsrättens regelverk. Nej, du får inte använda tre sekunders musik utan tillstånd (en vanlig vanföreställning).
Exempel på några tjänster du kan botanisera bland är Audioblocks, Videoblocks och Storyblocks. Se även 10 ways to create YouTube video intros & outros.
Med lite tur (och skicklighet) kan du filma rätt av och sen är det klart. Men oftast behövs det mer eller mindre redigeringsarbete efteråt. Ibland för att som sagt rensa bort sådant som inte skall vara med, ibland för att man vill göra en lite mer avancerad film.
Det finns en uppsjö av redigeringsappar, både för smarta telefoner och datorer. Vissa använder man direkt i molnet (webbaserade), andra laddar man ner och installerar. En del är gratis, andra kostar mer eller mindre att köpa eller hyra. -Dom flersta verktygen går att pröva gratis och finns i olika versioner (mer eller mindre funktionalitet).
Tre exempel på populära redigeringsprogramvaror som erbjuder mer än de allra enklaste funktionerna:
Adobe Premiere används av alltifrån videoproffs till glada amatörer. Är inte direkt gratis, finns för både Mac och Windows.
Vegas Movie Studio är kanske inte lika populär bland proffsen, men duger gott för oss. Finns bara för Windows.
DaVinci Resolve blir allt populärare, både i Mac och Windowsmiljö. Från början ett proffsverktyg för färgkorrigering, men numera ett fullfjädrat videoredigeringsprogram. Finns i en gratisversion som räcker långt.
Prylar, prylar, prylar – entusiastens bästa vän och plånbokens/chefens värsta fiende. Det handlar om alltifrån selfiesticks till RED-kameror.
Nybörjaren kan hitta bra prisvärda grejor på Kjell & co, den lite mer sofistikerade kanske väljer att handla på Scandinavion Photo. Webbutiker som Kaffebrus har massa godis och hos till exempel Amazon kan du hitta oändliga mängder tillbehör, alltifrån kinesiska kopior till värsta high techen. Dom riktigt coola/vågade shoppar glatt på AliExpress.
Hos Vinnova stajlade jag lite med en Came Action gimbal, dvs en motorstyrd handhållen stativstabilisator för mobiltelefoner. Just den modellen har dock inte plats för att koppla in en extern mikrofon. Men sådana gimbals finns det gott om. Drönare, där kameran hänger i en gimbal är ju poppis (fast…se filmen). Och om du undrar vad en RED-kamera skall vara bra för, kika på filmen $50 Camera Vs $50,000 Camera.
Ha det kul med ditt filmande. Och glöm inte att pröva, öva och öva.
Uppdateringar
2017-09-20 Publicerad