Facebook live, tredjepartsinnehåll och reklam

Facebook erbjuder gratis livestreaming, vilket i och för sig är trevligt. Dock innebär “gratis” ett par saker man bör tänka extra på. Dels vissa begränsningar vad gäller inbäddning och att det kan förekomma reklam från olika annonsörer. Dels, och kanske allvarligare, kan sändningen brytas om Facebook identiferar innehåll från tredje part.

Vi kan naturligtvis hjälpa till med alla steg som beskrivs i Facebooks Live videos from Publishing tools. Sen är det upp till uppdragsgivarna vad dom vill göra själva, respektive lägger på oss. Här sammanfattar vi dom centrala delarna och beskriver hur man löser några av dom viktigaste frågorna.

Innehåll

Basfakta

Även om vi kan sända till flera sidor på Facebook samtidigt, så ogillas det av Facebook. Tro oss, dom har pejl på om man gör det. Straffet kan vara att dom inte exponerar sändningen så hårt i användarnas flöden. I stället rekommenderar dom att man sänder till en sida, och sedan delar sändningen på andra sidor.

På mobila plattformar kan man bara se sändningen i Facebookappen. Dock behöver man inte vara inloggad på Facebook för att se sändningen i en webbläsare på stationär dator eller laptop.

Facebook erbjuder för det första ett val i när det gäller sändningens längd. Man kan välja mellan en tidsbegränsad sändning (max 240 minuter i dagsläget). Då publiceras filmen efteråt som en repris (går att välja bort). Eller så gör man en “continuous live stream”, som då inte sparas efteråt.

För det andra kan man så att säga gå live utan förvarning, eller i förväg schemalägga en sändning och ange en starttid. Det senare underlättar naturligtvis om man vill ha en länk/post för att kunna marknadsföra sin sändning. Dock kan man inte schemalägga sändningen tidigare än 7 dagar innen startiden.

Oavsett hur man väljder att lägga upp sin sändning, så måste vi ha en del information till vår omkodare (eng. encoder), dvs “Server URL” och “Stream Key”. Notera också:

  • Det går inte att schemalägga en sändning mer än 7 dagar före starttiden
  • Vi kan provsända, men tidigast fem timmar innan sändningen
  • Om sändningen avbryts måste man starta en helt ny sändning (ny postning/video)

Access till Facebooksidan

Naturligtvis kan uppdragsgivaren själv göra alla inställningar i Facebook och förse oss med den information vi behöver. Eller så får vi admin-rättigheter till Sidan och fixar det som behövs. Att vi har access innebär dessutom att vi snabbt själva kan vidtaga åtgärder om något går fel under sändningen (tex ett internetavbrott som gör att man snabbt måste lägga upp en ny sändning). Gången blir då:

  1. Uppdragsgivaren skickar en vänförfrågan till vår/a producent/er
  2. Producenten/erna tackar ja
  3. Uppdragsgivaren ger adminrättighet till sidan (ibland funkar det med editor, vi kan pröva)
  4. Efteråt tas producenten/erns rättigheter bort från sidan

Visa på egen webbsida

En schemalagd livesändning på Facebook resulterar alltid i en länk till den postning där sändningen kan ses. Dessutom har man möjlighet att plocka ut en inbäddningskod (eng. “embed code”) för att kunna visa en livespelare på den egna, och/eller partners, webbplats/er. Men den spelaren visar bara själva videon, alltså inte interaktionsmöjligheter som gilla/chatt/etc. Dock finns det i spelaren, om man så vill, en länk till Facebooksidan med sändningen.

Reklam

Eventuell förekomst av reklam gäller i princip för allt som publicerats i Facebook. Deras huvudsakliga affärsmodell är att sälja anonsytrymme. Till exempel genom in-stream advertising videos. Den som sänder har i princip ingen kontroll över vilka, var och när annonserna kan dyka upp. Men i dagsläget är det bara noggrant utvalda publicister som kan välja att ha videoannonser i själva videoströmmen.

Det finns också vissa begränsningar i hur man eventuellt kan finansiera en livesändning med sponsring och/eller reklaminslag. Generellt skriver Facebook: “Don’t put third-party video ads in your live video. For example, don’t include bumpers, pre-roll, mid-roll or post-roll. Ensure any pre-recorded content is clearly distinguishable from live content”. En del utvalda publicister kan dock tillåta detta genom att man gör en “branded content handshake”. Det är enligt våra allmänna villkor upp till vår uppdragsgivare att ansvara för att riktlinjerna följs.

Tredjepartsinnehåll

När det gäller tredjepartsinnehåll står det i Facebooks Statement of Rights and Responsibilities (30/1, 2015) bland annat under 5. Protecting Other People’s Rights:

  • We respect other people’s rights, and expect you to do the same
    • You will not post content or take any action on Facebook that infringes or violates someone else’s rights or otherwise violates the law
    • We can remove any content or information you post on Facebook if we believe that it violates this Statement or our policies

I praktiken innebär det att Facebooks system automatiskt och i realtid identifierar till exempel musik eller videoklipp som dess upphovsrättsinnehavare inte vill skall sändas. Utan förvarning kan alltså sändningen avbrytas om man bryter mot deras avtal.

I de fall att uppdragsgivaren köpt rättigheterna till musik för filmproduktion, bör den som producerat detta innehåll kontrollera så att musiken verkligen är vitlistad hos Facebook.

Om man av något skäl inte kan acceptera reklaminslag så är alltså Facebook inte ett alternativ. Samma sak gäller om man inte vill riskera att sändningen bryts på grund av att någon råkar spela musik eller videoinslag som Facebook reagerar på. Det senare är i praktiken svårt/omöjligt att testa i förhand. Vi rekommenderar då att man i stället väljer någon annan leverantör av streamingtjänst.

Uppdaterad 2017-08-30