Inspirationsfrukost: att livesända

skärmdumpar på tweets om livesändningar

Här är ett förslag till ett inspirerande seminarium där ni bjuder era medarbetare, kunder eller andra intressenter på frukost (eller eftermiddagskaffe). Vi står för kunskapandet om livesändningsteknikens nytta och möjligheter.

“Bambusar ni seminariet?” Den och liknande frågor är numera en vanlig statusuppdatering i sociala medier. Allt fler föreläsningar, konferenser, pressmöten och andra typer av events livestreamas på internet. Inte minst för att det i praktiken ofta visar sig att det är fler som ser live än i lokalen. Om eventet dessutom spelas in kan målgruppen både titta efteråt och klippa ut godbitar för att exempelvis lägga upp på YouTube.

Den här utvecklingen är möjlig tack vare ny kostnadseffektiv produktionsteknik och en växande mängd innovativa webbtjänster. Faktiskt är det idag lika lätt att livesända som att skicka ett SMS eller publicera ett traditionellt dokument. Alternativt svårt, det beror ju på ambitionsnivån. Jämför med att ibland duger en word-fil, ibland vill man ha en högglansig fyrfärgsbroschyr.

Varför livesända och hur gör man?

Under 90 minuter går vi igenom flera grundläggande saker för dig som funderar på att livestreama själv eller köpa tjänster inom området. Fokus är på användning, nytta och praktikfall. På köpet går vi igenom dom grundläggande termerna. Naturligtvis ingår tid för frågor och funderingar.

  • Livesänd själv med enkla hjälpmedel
    Du kan själv streama helt gratis med din smartphone eller laptop. Vi snabbkollar hur man gör.
  • Möjligheter och kostnader
    Massor av lärorika exempel. Videofiler och streamingformat. För- och nackelar med flerkamerateknik. Mickar och mixrar. Powerpoints och förinspelat material. Grafisk identitet, corner bug och lower thirds. Upphovsrätt- och fel. Utbudet av streamingtjänster. Visa sändningen rätt på webben och i mobilen. Tydligt med tillgänglighet.
  • Fem viktiga tips
  1. Tittarna måste veta i förväg
  2. Ljudet går före allt
  3. Pröva, checka och kolla
  4. Tänk TV
  5. Verka i bakkanalerna
  • Dokumentera och publicera
    Vad gör man efter eventet för att dokumentera och maximera nyttan i efterarbetet.
  • Frågor och svar